Viatge a l’Alguer – 2n de batxillerat (promoció 2008-2009)

Una bona manera d’acabar 2n de batxillerat! L’Alguer ens esperava amb les seves muralles vorejant la ciutat, amb carrers empedrats, estrets i sinuosos, on encara pots resseguir les roderes dels carruatges, amb un port  acollidor, amb vaixells i barcasses bressolades per una mar blava, plena de llum, mediterrània …

En Paolo ens presentà aquella ciutat com un vell amic: torres, muralles, pastisseries, gent, història … Tres hores a ple sol escoltant una veu amiga, propera … catalana. Tan lluny i tan a prop … tan nostra.

A l’escola, La Costura , l’única escola on els nens petits aprenen en alguerès, els nois de batxillerat van fer titelles, una adaptació del conte dels Sarramballons, que havien estat preparant durant les hores de pati. La representació fou tot un èxit, és clar que els nens són molt agraïts, i  acabà amb una festa amb trompetes, barrets i serpentines.  La Francesca Dinapoli, l’ànima d’aquest projecte, ens regalà una cançó amb tots els nens, ens ensenyà l’escola i ens féu sentir com a casa.

A Òmnium Cultural de l’Alguer ens esperava en Luca Scala  amb qui vam tenir un col·loqui força interessant sobre la  situació de la llengua a l’Alguer a partir de les qüestions que li plantejaren els nostres alumnes.  Una visió esperançada, però realista, que ens va fer reflexionar a  tots.

Els alumnes de l’Institut Fermi d’ensenyament secundari ens van preparar unes exposicions sobre diferents aspectes culturals i tradicionals de l’Alguer.  Tot i que els joves no parlen en alguerès habitualment, l’Iban Leon  – traductor de la Universitat de Sàsser i que fa català a dos grups d’aquest centre- aconseguí que durant més d’una hora la llengua de comunicació entre els joves fos el català.  I encara més, bon rotllo entre tots  els nois que quedaren al vespre al port per anar de festa.

Les Grutes de Neptú, una meravella de la naturalesa, suposa a més a més l’oportunitat d’un viatge amb barca que permet contemplar un paisatge espectacular com el cap de La Caça o la Roca Foradada i unes aigües turqueses que conviden al bany.  I això és el que vam fer el matí de diumenge, anar a la platja, concretament a la platja Llatzaret i a la Bombarda.  Platges de sorra blanca i aigües cristal·lines, que ens van fer sentir al paradís terrenal.

Conèixer és estimar, això és el que creiem. I us animem a visitar l’Alguer i a parlar en català amb el taxista, amb el personal de l’hotel, quan aneu a comprar un gelat … no tots són algueresos, molts vénen d’altres indrets, però en general t’entenen i encara un bon grapat el parlen. Una anècdota: el nom de Laura Costa és força habitual en aquest ciutat. Quan vam portar-la a l’hospital perquè s’havia fet mal al peu li preguntaren si era d’allà, de l’Alguer.  Ves per on!