• 1-800-123-789
  • info@webriti.com

LLIGA DE DEBAT

Els dies 17 i 18 de gener del 2019 cinc alumnes de primer de batxillerat, Carlos Álvarez, Hugo del Río, Margherita de la Fuente, Marc Fontecha i Óscar Rodríguez, i una alumna de quart d’ESO, que ajudava en tasques tècniques, Andrea Gurri, van participar en la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat. Es tracta d’una competició promoguda per la Xarxa Vives en la qual estudiants d’edats entre 15 i 18 anys de diferents centres docents debaten sobre un tema polèmic i d’actualitat. Aquesta edició tenia per tema Calen les fronteres? És la segona vegada que ens hi presentem.

En un article del curs passat ja us vam explicar els objectius d’aquesta lliga, que, sense deixar de ser una competició, està fonamentada en altres valors que no només són el guanyar:

1. incentivar el treball en equip,

2. potenciar la capacitat d’argumentar i

3. fomentar el bon ús de la paraula entre l’estudiantat.

Nosaltres participàvem per la Universitat de Vic. Allà hi van concórrer 10 centres escolars , que participaven en la fase eliminatòria. Si guanyaves les fases eliminatòries, anaves a la semifinal i final.

Us preguntareu quina és la mecànica del debat. Fàcil: es tracta de defensar una posició a favor i també en contra sobre el tema proposat. Un jurat de tres membres valora les diferents intervencions. La nota màxima és un 5. Un equip defensava la postura a favor i l’altre en contra. Qui guanyava els debats passava a la semifinal, i… hem estat nosaltres. No ens ho podíem creure!!

Arribem a la semifinal, i d’aquí no hem passat. Val a dir que el jurat ens ha posat una nota de 4’9 i, clar, a l’equip contrari de 5. Però ens ha dit que els ha estat francament difícil de decidir quin era l’equip guanyador, i que nosaltres ho havíem fet molt i molt bé.

El cert és que sí, el centre i tots podem estar molt contents i orgullosos perquè els i les nostres estudiants han fet un gran paper, duien el tema molt ben preparat i estructurat i el debat ha estat magnífic, tant en forma com en contingut. La Margherita ha fet unes presentacions impecables, tant a favor com en contra; les refutacions han estat molt ben dutes per en Marc i en Carlos i les conclusions molt ben resumides i plantejades per l’Óscar. Les preguntes a l’equip contrari han estat liderades per l’Hugo.

Som un centre d’ensenyament, i per tant l’ aspecte de l’aprenentatge per a nosaltres és fonamental. Crec que puc dir que des d’aquest punt de vista també ha estat una experiència magnífica. Per una banda, els membres del jurat ens han fet molts suggeriments per saber parlar en públic, per persuadir i convèncer, per expressar-se bé i que la gent t’entengui. Però per una altra banda, i no menys important, la vivència en ella mateixa ha estat molt enriquidora. És una experiència dura, perquè suposa una feina de molts dies, i que després es concentra en dos matins i concretament en 32 minuts, però val molt i molt la pena.

En resum, us puc assegurar que tots hem aprés moltíssim i no només sobre el tema en concret, sinó també com s’ha de discutir, i discutir bé.

Bravo per la Margherita, en Carlos, l’Hugo, en Marc i l’Óscar i gràcies Andrea per la teva ajuda!!

E. Cañete

roger.rubino