Editorial – Resultats i mesures

És una excepció que jo m’adreci a les famílies en aquests termes, i que la nostra revista contingui una editorial d’aquest to, però cal que tothom sigui conscient d’on som i què ens espera.

Fins ara, l’Institut Llavaneres, en aplicació de criteris propis d’atenció a la diversitat, ha millorat els resultats acadèmics a tots els nivells. Fa anys, vam introduir el desdoblament de grups a 1r i 2n d’ESO per tal d’atendre millor tots els alumnes, tant aquells a qui els costa com aquells que van bé. Quan la jornada del professorat havia de ser de 18 hores setmanals amb alumnes, pràcticament tots en fèiem una més, perquè aquest era el compromís de tot el professorat amb els alumnes i amb l’ensenyament.

Més endavant, també amb la bona disposició del professorat (sovint fent més hores de les que toca), es va formar un grup de teatre per a integrar alumnes, i en els darrers dos cursos hem tingut el Taller d’Atenció a la Diversitat, que en la seva part més visible és l’hort de davant de la biblioteca, però que representa oferir alternatives a un grup d’alumnes que les necessiten.

Aquesta tasca realitzada des de “baix” ha acabat donant els seus fruits a tots els nivells: la conflictivitat en el centre, que mai no havia estat alta, ha disminuït encara més, els resultats de les proves externes d’avaluació de 2n i 4t d’ESO són millors que la mitjana catalana i que la mitjana del Maresme nord, i cada vegada presentem més alumnes a les PAU, i ells obtenen millors resultats.

En la preinscripció per al curs 2012-13 hi ha hagut també un augment important d’alumnes procedents d’altres centres, ja siguin de primària o de secundària, que volen estudiar a l’Institut Llavaneres. Un dels factors per a aquest canvi és econòmic, no ens hem d’enganyar, però volem creure que també pesa el factor de la qualitat de l’ensenyament a l’Institut Llavaneres.

Pressupostàriament, malgrat les retallades, anem aguantant, i la reducció de la temperatura de sortida de les calderes no s’ha notat gaire a les aules. L’aportació de l’AMPA per a l’adquisició de pissarres digitals per a totes les aules de grup és un altre pas importantíssim cap a la millora de l’ensenyament. Sí que s’ha notat, però, la disminució d’hores de l’empresa de neteja, com també es perceben (menys) un seguit de minves menors.

La situació actual, doncs, és bona des d’aquests punts de vista.

Ara bé, a partir de l’1 de setembre, les mesures seran molt més visibles: els vostres fills us diran un dia i un altre que el professor de tal matèria no ha vingut, perquè no es cobriran les baixes durant els 10 primers dies lectius, la qual cosa significa que dissabtes i diumenges no compten. A raó de 3 hores de classe setmanals, es poden deixar de fer 6 hores de classe abans que arribi un substitut, en el supòsit que arribi el dia 11è lectiu. I quan per fi arribi la persona, només podrà fer hores de classe: no farà guàrdies, la qual cosa significa que, en cas de malaltia de dos o tres professors, pot ser que no hi hagi professorat de guàrdia per atendre els alumnes.

Si els vostres fills eren en el TAD o us en parlaven, ara ja no hi seran: les hores de la professora que se n’ocupava han desaparegut.

Si sus hijos asistían a la Aula d’Acollida, verán como el número de horas disponibles se reduce a 10 semanales.

If your children attended Aula d’Acollida, they will see its available hours cut to 10 a week.

Si els vostres fills eren en un grup de 23 o 25 alumnes, ara poden arribar a ser-ne 35. 35 adolescents en una aula. Des de l’Institut farem tot el possible per mantenir els grups en un nombre d’alumnes tan reduït com puguem, perquè hem demostrat al llarg dels darrers anys que això té resultats positius acadèmicament i convivencialment.

Però que no ens demanin millores en matemàtiques, perquè fer 4 hores a la setmana amb 35 alumnes no és millor que fer-ne 3 amb 25. O en llengua catalana, o en castellana, o en anglesa.